De Wandeling - Reisverslag uit Jasper Park Lodge, Canada van Ab en Marianne Duijl - WaarBenJij.nu De Wandeling - Reisverslag uit Jasper Park Lodge, Canada van Ab en Marianne Duijl - WaarBenJij.nu

De Wandeling

Door: Ab

Blijf op de hoogte en volg Ab en Marianne

14 Juni 2015 | Canada, Jasper Park Lodge

Deze morgen uitgeslapen tot 8 uur. Op de planning was een wandeling bij en rond The Five Lakes.
Maar als eerste gingen we naar de receptie van de camping om te kijken of er nog een plekje op de Whistler Campground was vrijgekomen. Gelukkig, er had iemand geannuleerd en dat plekje kregen we. Echter voor 1 nacht, de tweede nacht hebben we andere plek toegewezen gekregen. Geen probleem, want beide plekken is met power en water.
Op het bord bij de start van de wandeling lazen we dat dit circa 4½ km zou moeten zijn. Ook de tijdspanne was aangegeven, 2 uur! Nu nemen we de Canadese kilometers met een korreltje zout want we hebben al eerder meegemaakt dat deze afwijkt van onze metingen. Zoals al reeds een keer vermeld: ze rekenen met reizen hier in uren en niet in kilometers!
We konden kiezen uit 2 routes, linksom of rechtsom. Te weten 9a en 9b. We kozen voor 9a waarbij we na Lake 4 linksaf zouden moeten voor de terugtocht. Het was klimmen en dalen, dus behoorlijk pittig. Ook een prachtige tocht waarbij ieder Lake zijn eigen blauwe kleur had. Ook de omgeving was prachtig. Voor de eerste keer gebruikten we de berenbel die we van Susan en Jasper te leen hebben. Het helpt, geen beer gezien!
Helaas, de afslag naar links hebben we compleet gemist. We hebben niet gezien waar Lake 4 eindigde en Lake 5 begon. Na een poosje zagen we een Lake aan de linkerkant en hebben er niet meer aan gedacht dat we te ver waren. Toen we weer bij een routebordje kwamen bleek dat we veel te ver waren gelopen. Dit was op kruising met een andere route die ruim 9 kilometer zou zijn. Vanaf hier konden we dus teruglopen naar ons startpunt, nog eens circa 5 kilometer. Een flinke tegenvaller want we waren al twee uur aan het wandelen. Daar kwam dus nog eens 1½ uur bij! Dit laatste deel begon met alleen maar klimmen zodat we even de moed bijna verloren. We kunnen echter niet anders dan doorgaan want zijn in de middle of nowhere en de camper even halen was er niet bij! Toch doorgezet. Na het vele klimmen bleek dat de laatste kilometers naar beneden gaan. Kan ook niet anders! Moe maar voldaan kwamen we weer bij ons startpunt terug. Ik had mijn Garmin omgedaan en we hebben bijna 9 kilometer gewandeld en er 3½ uur over gedaan. Petje af voor Marianne die minder getraind is dan ik. Ben trots op haar!
In de camper hebben we koffie gezet en gelijk maar geluncht. Het was inmiddels half 2 geworden.
Om bij te komen van deze wandeling zijn we naar de Miette Hot Springs gereden. Volgens de Canadezen ‘Just an hour drive’. Was ook zo maar dan door no mans land. Het ligt iets noordelijk van Jasper en buiten het dorpje Jasper zie je ook echts niets van enige bebouwing of andere activiteit. Alleen meren, rivieren, bossen en bergen. Het eerste wat we dus tegen kwamen na 80 kilometer was de afslag naar Miette Hot Springs. Het eerstvolgende dorp is nog 40 km verder gelegen!
Onderweg nog een kudde Elk’s gezien. Dat zijn een soort herten die hier in het wild leven. Van reservaten hebben ze hier niet gehoord, dus je kunt ze overal tegenkomen, net als de beren.
Nadat we de afslag hadden genomen bleek dat de Springs nog 17 km verder waren. Via een bochtig, stijgend en dalend weggetje kwamen we dus na ‘Just an hour drive’ aan. We hebben een uur heerlijk in het bronwater van ruim 40 graden gezeten. Af en toe even staan om af te koelen en dan weer snel in dat behagelijke water. We kwamen er gerimpeld uit.
Nog een cappuccino met een heerlijke ongezonde chocoladekoek genomen en de thuisreis weer aanvaard. Op dat bochtige weggetje richting de Highway zagen we een beer die voor ons de weg overstak. Te laat met de camera, dus je moet ons ons woord geloven. De thuisreis: weer, ja je weet het al. Na dat uurtje op de camping ons plaatsje gezocht en alles aangesloten. Eerst een aperitiefje en daarna koken.
Bij aankomst op de camping blijkt dat ook hier Elk’s rondlopen. Er wordt gewaarschuwd om ze niet te dicht te naderen omdat ze jongen hebben en dan behoorlijk agressief kunnen worden. Maar wel van een afstand foto’s gemaakt en gefilmd.
Marianne lag al vroeg in bed. Door de wandeling, die eigenlijk wat te ver was, en het warme water van de bron was ze behoorlijk soezerig en dus snel in slaap.
Het wordt hier erg laat donker, circa half twaalf, en om vijf uur wordt het al weer licht.