Victoria - Reisverslag uit Victoria, Canada van Ab en Marianne Duijl - WaarBenJij.nu Victoria - Reisverslag uit Victoria, Canada van Ab en Marianne Duijl - WaarBenJij.nu

Victoria

Door: Ab

Blijf op de hoogte en volg Ab en Marianne

02 Juli 2015 | Canada, Victoria

Het was weer een hete dag, wat hebben we toch een geluk. Omdat we niet op het heetst van de dag in Victoria wilden zijn hebben we lekker op ons stoeltje zitten lezen tot ongeveer 12 uur. Daarna in de camper geluncht en naar de Park and Ride gegaan. We zagen net onze bus vertrekken zodat we een half uur zouden moeten wachten. Even op de lijst gekeken en wat bleek: er gaat een bus 70x rechtstreeks via de Highway naar Down Town Victoria. Dus geen geslinger door dorpjes en buitenwijken. En het kost evenveel. $ 2,50 per persoon. Je kunt alleen gepast betalen door muntjes in een gleuf te stoppen of een bankbiljet van $ 5,00 in een andere gleuf. De buschauffeur let er goed op of daar aan wordt voldaan. Heb je niet gepast, dan heb je pech. Het teveel betaalde komt niet terug. Ook pakt hij geen geld aan, alles in de gleuf!
Onderweg zagen we een temperatuurmeter die 35,2 graden aanwees.
Down Town Victoria stapten we uit voor het Royal British Columbia Museum. Voor 2 soorten weersomstandigheden kun je een excuus verzinnen om een museum bezoeken: als het regent of als het veel te heet is om buiten te slenteren. Bovendien is dit een aanrader eerste klas. Het museum heeft 3 verdiepingen. Voor ons Nederlanders: de begane grond is verdieping 1. Van diverse kanten werd ons geadviseerd om met verdieping 3 te beginnen. Deze verdieping beschrijft de geschiedenis van de First Nations (de Indianen dus). Heel indrukwekkend zoals alles wordt verteld. Diverse films o.a. over de talen. Er zijn circa 35 verschillende talen van de Indianen! De geschiedenis in het museum beschrijft ook hoe het er i in het verleden aan toe is gegaan. Hetzelfde als in alle landen die door de “moderne” landen zoals alle Europese landen zijn veroverd. Het land werd gewoon ingepikt door een overeenkomst die de inlanders toch niet konden lezen. We hebben hetzelfde gezien in Nieuw Zeeland en Australië. Zelfs de kinderen werden afgepakt en bij blanke pleegouders geplaatst om een betere mengeling te krijgen. Als de ouders protesteerden, werden ze gearresteerd.
Het was indrukwekkend om te zien hoe de Indianen in het verre verleden hebben geleefd. Veel dingen zijn bewaard gebleven en tentoongesteld. Ook kunst- en gebruiksvoorwerpen die ze toen maakten zijn bewaard gebleven.
Verdieping 2 was een overzicht van alle natuur in Canada en de verwachte gevolgen van de klimaatsveranderingen in de komende jaren. Alle nu voorkomende flora en fauna werd betoond.
Om half 5 gingen we weer de warmte in want Marianne kreeg trek in een ijsje. Vooruit, omdat het de laatste dag op Vancouver Island is. Ze is gek op chocolade peanutbutter ijs. Ik snap er niks van. Doe mij maar een witte chocolade aardbeien ijsje!
We gingen ook nog even Chinatown bezoeken. Op weg er naar toe kwamen we nog een paar leuke pleintjes tegen met o.a. een kunstmarktje en een muziekpleintje.
Chinatown stelde niets voor: 1 straat met Chinese winkels en restaurants. Het leek erg Chinees door de lampionnen en de speciale straatlantaarns. Ook met de ‘poort’ naar de straat met stenen beelden van leeuwen kreeg het een Chinese sfeer.
We hebben daarna de bus maar weer opgezocht want het bleef te warm om te lopen. In de bus zagen we weer dezelfde temperatuurmeter als ’s ochtends en die wees nu 38,2 graden aan en dat om 6 uur in de avond!
Op de camping eerst de vochtvoorraad in ons lijf aangevuld en daarna gedineerd.
Morgen vertrekken we naar onze laatste camping in Burnaby, een voorstadje van Vancouver, voor de laatste drie nachten. We willen dan nogmaals Vancouver onveilig maken en op de laatste dag de camper een beetje op orde brengen.
Toen we de camper ophaalden hebben we een speciale deal gemaakt, wat inhoudt dat er een glasverzekering is en dat de camper niet schoongemaakt hoeft te worden door ons. Wat een gemak! Ik heb hem binnen wel netjes gehouden, maar echt soppen hebben we niet gedaan.