Whale Watch - Reisverslag uit Campbell River, Canada van Ab en Marianne Duijl - WaarBenJij.nu Whale Watch - Reisverslag uit Campbell River, Canada van Ab en Marianne Duijl - WaarBenJij.nu

Whale Watch

Door: Ab

Blijf op de hoogte en volg Ab en Marianne

23 Juni 2015 | Canada, Campbell River

Vroeg opgestaan om op tijd bij de whale watch te zijn, de gravelroad in het achterhoofd. Daar scheur je niet met 70 km/uur over heen. Nee, 20 is het maximum.
Het was weer een heldere stralende dag met een blauwe lucht en geen wolkjes te zien. Het zou de hele dag zo blijven. We hebben nog steeds mazzel hier in Canada. Op twee dagen na is het steeds mooi weer gebleven. Ze zeggen dat we dat verdienen!
Eerst weer op het gemak ontbeten en de camper rijklaar gemaakt. Het gaat steeds gesmeerder. We gaan het nog missen!
Toen de gravelroad. We hebben eerst alle losse spullen vastgesnoerd, nierbanden en veiligheidsgordels om en daar gingen we. We hebben de Highway veilig gehaald zonder dat er losse attributen door de camper vlogen. Wel veel geluiden gehoord, maar alles is nog heel.
Half 11 moesten we verzamelen bij het kantoor van Discovery Marine Safari’s in Campbell River. Uiteraard waren we er te vroeg, dus eerst maar koffie gedronken in het dorp.
We kregen een uitleg van Captain John over hoe te gedragen op de boot en in geval van nood te handelen. Het water is hier ijskoud! Dus als je er in valt moet je er binnen 5 minuten weer uit anders loopt het slecht met je af. In totaal waren we met 25 liefhebbers.
Iets na elven vertrokken en het was al binnen een kwartier raak: killer whales in zicht. 3 van die beesten zwommen langs de kust circa 50 meter van de wal. En omdat de boten niet dichterbij mogen komen dan 100 meter hadden ze op de vissers-pier een beter zicht op de orka’s dan wij. Filmen en foto’s maken is moeilijk omdat ze in een golfbeweging door het water gaan. Onder water en even erna gedeeltelijk boven water. En je weet nooit waar ze weer boven water komen. Met filmen heb je het dan iets makkelijker want je laat de camera draaien en probeert te gokken waar ze weer boven water komen. Maar het is toch gelukt om een paar acceptabele opnames te verkrijgen, zowel foto als video. Maar het staat ook op onze eigen harde schijf in de bovenkamer, dus vergeten doen we het niet meer. Na een kwartiertje meegevaren te zijn met die visjes zijn we weer verder gegaan op zoek naar ander wild.
Met 660 pk in de motoren ging dat behoorlijk hard. Het leek wel of de zee hoger lag dan de boot, zo’n spoor trokken we. Na een poosje zagen we enkel zeehonden, maar zodra zij ons zagen doken ze onder water. Af en toe kwam er eentje even boven om te kijken of we er nog waren. Hij dook gelijk weer onder. Dus maar weer met een rotgang door. We passeerden ook de camping waar we die nacht hadden gestaan. Daarna ruim anderhalf uur geen beesten meer gezien. Alleen eilanden en water. De tocht op zich was heel mooi maar na zo’n tijd wil je wel eens wat anders zien. Om 2 uur kregen we de lunch, waarna we weer verder gingen. In deze waterwegen is er een heel verraderlijke stroming. Dat komt door de vele eilandjes waar het water met een noodgang omheen stroomt, maar ook door grote rotspartijen onder water die je niet ziet. Je ziet boven water dan alleen de draaikolken en verschil in stroming. Fascinerend!
Op de terugweg kwamen we nog twee dolfijnen tegen, maar die waren te snel voor de camera’s.
Iets verderop kwamen we weer drie orka’s tegen. Of het dezelfde waren als eerder weet ik niet, want ze zijn bijna niet van elkaar te onderscheiden. Maar goed, ook hier weer geprobeerd te filmen en foto’s te maken. Ook nu weer redelijk gelukt.
Na bijna vijf uur varen waren we terug in Campbell River. We hebben op het dek genoten van de uitzichten en de steeds maar schijnende zon. Was door de vaarwind af en toe wel frisjes, maar zijn goed verkleurd. Marianne heeft zebravoeten door de zon . (sandalen)
Op de vaste wal besloten om als beloning een ijsje te verorberen bij de beste ijsboer in town. Smaakte prima.
Toen op weg naar onze nieuwe verblijfplaats in Campbell River, Parkside Campground. We hebben een leuke plaats in het bos en hebben nog even zitten relaxen onder het genot van, ja wel, een drankje.
We maken er een rustig avondje van want door de wind zijn we behoorlijk soezerig. Lekker eten klaargemaakt met een supertoet: specialiteit van ons Jan : verse aardbeien, blauwe bessen en superlekkere dikke griekse yoghurt erover. Omdat het zooooo lekker en gezond is eten we het ook elke morgen bij het ontbijt.

• 24 Juni 2015 - 20:27

Tineke Vink:

Hoi ab en Marjanne,
    Wat geniet ik toch steeds van jullie verhalen!!! Zo te lezen hebben
    jullie echt een top vakantie. Geniet er nog maar lekker van