Een lange hete dag - Reisverslag uit Nanaimo, Canada van Ab en Marianne Duijl - WaarBenJij.nu Een lange hete dag - Reisverslag uit Nanaimo, Canada van Ab en Marianne Duijl - WaarBenJij.nu

Een lange hete dag

Blijf op de hoogte en volg Ab en Marianne

27 Juni 2015 | Canada, Nanaimo

Vanochtend Tofino weer verlaten. Omdat er geen plaats meer op een camping was te krijgen, maar ook omdat we het dorpje wel gezien hebben. In de omgeving is er verder ook niet van enig belang, dus de terugweg naar Nanaimo aanvaard. Maar eerst een beetje uitgeslapen tot 8 uur. De zon was al weer achter de bergen vandaan gekomen en begroette ons uitbundig.
Eerst weer even tanken. Dat apparaat blijft zuipen, gemiddeld 1 op 3,7 km. Onderweg even gestopt bij een meer en we zijn met de voetjes in het koude water gegaan. Veel locals lagen daar op een grindstrand, dus wij ook even kijken. De temperatuur van het water viel wel mee, het grind deed behoorlijk pijn aan de voeten. Na afloop leek het wel of we een voetmassage hadden gehad. Maar wel lekker opgefrist. De airco in de camper draaide alweer op volle toeren en zou dat de hele dag blijven doen.
Dezelfde achtbaan als op de heenweg weer genomen. Circa 50 kilometer lang draaien, keren, stijgen en dalen. We maakten nog net geen looping. Vlak voor Port Alberni werd de weg wat minder draaierig en hebben we een lunchplekje gezocht. Net voor de afslag naar Highway 19 zag Marianne opeens een bord met de woorden: Goat on the roof. In het voorwerk wat Marianne had gedaan had ze in een reisverslag iets over dit fenomeen gelezen. Dus maar een afslag eerder genomen en dat gebeuren opgezocht. Het bleek een farmersmarkt te zijn. Het gebouw had een dak van aarde en gras en daar graasden geiten op. Binnen was het een heel leuk aangeklede “supermarkt” met daarin specialiteiten van de streek. We zijn er naar binnen gegaan en er bleek van alles te koop te zijn. Ook spullen die in een gewone supermarkt te koop zijn, maar echte farmproducten. Ook waren er diverse kleding boetieks en op het binnenplaatsje stonden heel veel beelden van echt marmer. Allerlei dieren afbeeldingen, maar ook boeddha’s. De ijssalon hebben we ook nog een bezoek gebracht.
We wilden verder gaan richting Nanaimo, toen we plotseling in een file terecht kwamen. We konden nog zien dat er verderop een voertuig in de fik stond. Marianne nam een foto en zag opeens dat het een camper was. Daar was op te zien dat de vlammen uit de voorkant van het voertuig sloegen. De tweede foto, 1 minuut later, liet zien dat het een camper was die helemaal aan het branden was. Angstaanjagend gewoon. Vannacht heb ik iemand naast me die er een nachtmerrie van kan krijgen!
We zijn daarop maar omgekeerd en hebben de weg vervolgd via de Highway 19.
In Nanaimo hebben we dezelfde camping als vorige week weer geboekt en we staan nu onder de bomen, uit de zon. Het is behoorlijk warm geworden vandaag. Net nog lekker buiten gegeten en koffie gedronken en met een Loonie ( 1 dollarmunt) in de hand lekker gaan douchen. Je krijgt 5 minuten lang warm water en dat is best lang, zelfs als je haren moet wassen. Nu heerlijk opgefrist aan de wijn. Helpt tegen nachtmerries!