Canada Day - Reisverslag uit Victoria, Canada van Ab en Marianne Duijl - WaarBenJij.nu Canada Day - Reisverslag uit Victoria, Canada van Ab en Marianne Duijl - WaarBenJij.nu

Canada Day

Door: Ab

Blijf op de hoogte en volg Ab en Marianne

01 Juli 2015 | Canada, Victoria

Vandaag is Canada Day. Feest in het hele land. Bijna iedereen heeft een vrije dag en gaat de straat op om te feesten. We hebben alles weer mee: de zon schijnt en het belooft een hete dag te worden.
Om met de camper de stad Victoria in te gaan was ons door de receptie afgeraden. Het is moeilijk om een parkeerplaats te vinden en heb je er één, dan moet je nog kilometers lopen voor je in het feestgedruis komt. Een kilometer of 8 ten noorden van de camping is een Park and Ride. Hier heb je de ruimte om de camper te parkeren en de bus nemen naar Victoria. De bus levert je dan af bij de haven, waar veel festiviteiten zouden zijn. Het was een kwartiertje naar de Park and Ride met de camper en het was nog eens 45 minuten met de bus om bij de haven te komen.
Het was al een drukte van belang. Vele mensen waren in rood en wit gekleed. Er werden ook plakplaatjes uitgedeeld die je als een soort tattoo ergens kon plakken. Hebben we dus ook maar gedaan. Ik heb de hele dag met de Canadese vlag op mijn wang gelopen en Marianne op haar bovenarm. Op een groot grasveld zou in het begin van de middag een levende Canadese vlag worden gevormd. Veel mensen deden hier aan mee en kregen gratis een wit of rood shirt. Ze wilden de grootste vlag van Canada vormen. Met een ladderwagen van de brandweer werd een cameraman van de televisie omhoog geladderd om het te filmen. Naderhand kwamen er nog 5 verschillende vliegtuigen over, allen van Canadese makelij. Daar zijn ze hier erg trots op!
Op de kades langs de haven waren allerlei standjes waar veel prullaria werd verkocht. Hetzelfde als In Nederland met Koningsdag. Alleen hier veel houtsnijwerk, sieraden (zelfgemaakt) en prenten. Ook veel muzikanten en ander artiesten.
De magen waren weer leeg, dus eerst maar eten. Voor de eerste keer in Canada heb ik een burger genomen! Het was een flinke hap, zoals alles hier groot is met eten en drinken. Als je een regular koffie besteld, krijg je een plons waar je de hele middag mee vooruit kunt. Laat staan als je een grote bestelt.
Daarna nog een wandeling langs het water gemaakt en de kuiten laten bruinen tijdens het lopen. In de haven zagen we een zeehond zwemmen, dachten we. Hij zwom een stukje met ons mee en wilde later op de kant komen. Toen zagen we dat het beest 4 poten had, duidelijk geen zeehond. We denken een otter.
We werden de hitte een beetje zat en kregen dorst. Op zoek naar een café vlogen er plotseling zo’n 40 meeuwen op en scheten vanuit de hoogte de hele boel onder. Ook ik kreeg een aantal spetters over me heen. Mijn witte nieuwe shirt is naar de kl…
Het is hier niet zo dat er diverse dranktenten op straat staan. Integendeel, je zult een gewone kroeg moeten zoeken. En die zijn er ook niet zo veel als we gewend zijn thuis.
Zelfs Marianne nam een biertje, dan moet het wel erg warm zijn. En ze heeft het glas helemaal leeg gedronken.
45 minuten met de bus terug gegaan naar de Park and Ride. Onze camper stond daar met 6 personenauto’s op die hele grote parkeerplaats ter grootte van een voetbalveld!
Naast de camper in de schaduw gaan zitten tot een uur of vijf. Op dat moment zakte de hitte een beetje en toen weer gauw in de zon. We moeten natuurlijk een kleurtje meenemen naar Nederland!
Het valt erg op dat zodra de zon ondergaat, het enorm afkoelt op de camping. Er staat een windje wat ’s middags verkoelend is, maar ’s avonds gewoon koud. Om half 10 de deur van de camper zelfs al dicht. En ik ben geen mietje!!
Nee vanavond loopt hij in zijn blote bast rond, dus het valt mee. Straks lekker een douche pakken en als het wijntje en biertje op zijn, dan kruipen we er weer lekker in.