Beestenboel - Reisverslag uit Nanaimo, Canada van Ab en Marianne Duijl - WaarBenJij.nu Beestenboel - Reisverslag uit Nanaimo, Canada van Ab en Marianne Duijl - WaarBenJij.nu

Beestenboel

Door: Marianne en Ab

Blijf op de hoogte en volg Ab en Marianne

28 Juni 2015 | Canada, Nanaimo

Vandaag werd de tweede tropische dag achter elkaar. Gisteren was het tot laat warm en vannacht tot laat zonder dekens geslapen. Tegen de ochtend werd het toch frisser dus er onder gekropen. Frappant dat het na zo’n hete dag zo sterk afkoelt ’s nachts. Maar zoals gezegd: het werd weer warm vandaag. We zijn vandaag op zoek gegaan naar de gekleurde zeesterren, starfish hier genoemd . In Nanaimo is een stukje kust waar deze beestjes voorkomen. In de folders en verhalen staat dat ze er met honderden zijn. Je vind ze alleen met laag ater tussen de drooggevallen rotsen. Even gegoogled wanneer het laag water zou zijn. Dat bleek om 10 uur deze morgen. Het was niet ver rijden. Na een wandeltochtje over het drooggevallen deel kwamen we bij de waterlijn. Na veel zoeken hebben we zeker wel 4 zeesterren gezien. De zeesterren die wij zagen waren roodachtig paars of paarsachtig rood. We kijken zo even de foto’s na en zullen er één bij dit verslag zetten. Omdat de oogst wat tegenviel zijn we naar een volgend strandje gegaan waar de beestjes ook zouden kunnen zitten. Helaas, na veel zoeken niets gevonden. Het was inmiddels zo heet geworden, dat we maar zijn gestopt met zoeken. Ondanks de frisse zeebries zweetten we als otters. Zo zie je dat je alle verhalen over de natuur in Canada met een korreltje zout moet nemen. Er zouden honderden beren zijn: 3 gezien, zeesterren: 4 gezien. Ander wild nauwelijks gezien. Dat wil niet zeggen dat onze reis slecht is, integendeel. Alleen blijken alle verhalen erg opgeklopt. Dat heet MARKETING!
We zijn daarna op weggegaan naar Coombs, waar het Wildlife Recovery Centre zit. Hier worden dieren die gewond zijn geraakt in hun leefomgeving opgekalefaterd en weer vrij gelaten in hun natuurlijke omgeving. Het is een particulier initiatief en er zijn dus veel vrijwilligers. Er waren 5 kleine beren, maar die konden we alleen via de webcam zien. 1 grote zwarte beer, maar die vond het (net als wij) ook te heet en bleef lekker liggen slapen. Ook een bald eagle met een gebroken vleugel zat in een ruimte waar hij weer werd opgelapt om na herstel weer de vrijheid in te gaan. Toen we tegen tweeën weg wilden gaan vertelde een vrijwilliger enthousiast dat er om twee uur een golden eagle vrijgelaten zou worden. Voor het parkje een heel feest. Wij dus terug naar het terrein waar dit ging gebeuren. Er was een verloting voor een foto met de eagle die vrijgelaten zou worden. Ik heb dus voor $ 5,- loten gekocht voor het goede doel want ik win toch nooit. Laat ik nou toevallig geluk hebben en winnen. Zoals met vele dingen op deze reis: we hebben de wind mee. Dat engeltje!
Dus met de verzorgster en de eagle op de foto. Omdat we uit Holland kwamen mocht Marianne er ook bij. Was heel apart. Het loslaten nog even gefilmd, want voor de foto ging het te snel.
Terug in de camper even van een late lunch genoten en weer snel gaan rijden. Met de airco aan is het toch lekkerder.
Onderweg nog even wat biertjes gekocht en terug naar de camping. Met uitzicht op zee een biertje gedronken en gerelaxt.
We worden nog eens echte kampeerders. Gisteravond zat iedereen rondom onze camper buiten te eten. Dus wij ook. Binnen 2 minuten waren we omgeven door allerlei vliegend ongedierte dus ons bordje gepakt en binnen verder gegaan achter de hordeur! We hebben het vanavond weer geprobeerd en nu ging het goed. We zitten dichter bij de oceaan!
In onze omgeving is het vanavond echt gezellig. We horen zachtjes gitaarmuziek en zang en ruiken de barbecues. Helaas ook af en toe het gekrijs van kleine kinderen.
In de loop van de avond begon het zachtjes te regenen. Klink gezellig op het dak van de camper.
Straks lekker douchen en een potje kaarten. Ik ga winnen!!! Ab staat de hele vakantie al 1 punt voor, kan ik niet hebben dus……

• 29 Juni 2015 - 09:39

Dineke:

Hallo Marianne en Ab,

Maar weer eens een keertje een bericht aan jullie' want elke dag lees ik jullie verhalen met veel plezier!
    Wij zijn vrijdag met de caravan naar Limburg vertrokken, en staan nu heerlijk met mooi uitzicht op de natuur en Limousin koeien.
    Het is Limburg i.p.v. Italie. De moeder van Piet is niet goed in orde. Weer een tia en alles werkt niet goed meer, behalve het koppie gelukkig. Inmiddels 94 jaar.
    Wij hebben nu eindelijk hier zomers weer, en lopen en fietsen hier in de buurt. Best aardige "bergen" hier.
    Veel plezier verder op jullie reis!
    Groeten, Piet en Dineke

• 29 Juni 2015 - 12:18

Esmeralda En Hein:

Danita doe ik even mee. Inderdaad genieten van jullie verhalen. Wij zijn zojuist de Limburgse grens overgestoken en varen nu met heerijk warm weer naar Weert. Morgen op een plas bij Lommel liggen want wordt hier tropisch. Dineke piet marianne en Ab nog een fijn vakantie