Langs de meren - Reisverslag uit Jasper Park Lodge, Canada van Ab en Marianne Duijl - WaarBenJij.nu Langs de meren - Reisverslag uit Jasper Park Lodge, Canada van Ab en Marianne Duijl - WaarBenJij.nu

Langs de meren

Door: Ab

Blijf op de hoogte en volg Ab en Marianne

15 Juni 2015 | Canada, Jasper Park Lodge

Vandaag een rustig dagje gepland. Na de wekker nog even blijven doezelen, Het bleek behoorlijk koud te zijn boven ons dekbed. Het ijs stond op de ramen. Ik heb voor de tweede keer deze reis de kachel in ons huisje aangezet. Nog even terug gekropen tot de hut een beetje op temperatuur was.
Eerst gingen we in Jasper boodschappen doen. Over de boodschappen hebben we nog niet veel gezegd in onze verslagen, maar wij vinden de meeste dingen die dagelijks nodig zijn behoorlijk duur. Een pot yoghurt van 1 liter kost $ 4,69 Omgerekend € 3,50 Zo zijn er nog een paar dingen: een heel brood ligt rond de $ 6,00 dus € 4,50 Het bier en de wijn zijn ook behoorlijk aan de prijs. 2 flessen wijn en een pak van 15 blikjes bier: $ 57,00!! Je zou bijna lid van de blauwe knoop worden.
Na de boodschappen richting Maligne Canyon. Er zijn over deze canyon 6 bruggen gebouwd en je kunt deze dus allemaal bezoeken. Wij zijn op brug 2 begonnen. De meeste toeristen doen dat want daar is een grote parkeerplaats. Het pad ging steil naar beneden, zo steil dat de punten van je grote tenen tegen de voorkant van je wandelschoenen drukten. Dat is dus heeeel steil! We hebben dit pad circa 500 meter gevolgd tot brug 3. Het zicht op de canyon is prachtig en het water dondert er werkelijk naar beneden. Op brug 3 aangekomen realiseerden we ons dat je wel verder kunt gaan naar brug 4 (of nog verder) maar dat je dat hele stuk ook terug moest lopen, maar dan bergop met je hielen in je schoenen gedrukt. We zijn dus maar terug gegaan. Het was mooi om gezien te hebben, maar het is geen wedstrijd.
Weer in de camper en op weg naar Maligne Lake. Was nog 40 kilometer rijden. Ook hier geldt: Just an hour drive. Maximum snelheid op deze wegen is 60 km/uur omdat er overstekend wild kan zijn. Niet bij ons dus want niets gezien!
Onderweg kwamen we langs Medicine Lake. Ook een prachtig uitzicht wat we dus hebben bekeken en vastgelegd op SD kaartjes. Gelijk maar geluncht, want het was al weer zo laat.
Verder op weg naar Maligne Lake niets bijzonders waargenomen.
Aangekomen bij Maligne Lake stelden we vast dat we, voor de eerste keer deze reis, werden bedolven onder de muggen. Is erg vervelend en drukt de pret toch wel behoorlijk. We hebben even rond gelopen, maar de muggen bleven erg hinderlijk. Daarom in de camper en weer weg hier. Was wel een prachtig vergezicht!
Terug in het dorpje nog even bovengenoemde alcoholische versnaperingen gekocht. Terug gekomen van de Liquor Store zaten we op de parkeerplaats, die naast het treinstation van Jasper ligt, toen de spoorbomen naar beneden gingen. We hadden onderweg wel eens treinen gezien, maar deze sloeg denk ik alles. Marianne is maar koffie gaan zetten en die hebben we opgedronken, toe die zelfde trein nog steeds niet voorbij was. We schatten dat de trein circa 5 km lang was. En dat gaat dag en nacht door, want toen we wegreden kwam er één van de andere kant.
Op de camping aangekomen, op ons nieuwe plekje, lekker in de zon toch maar dat wijntje genomen en even gerelaxt.
De Canadezen in onze omgeving zijn allemaal helemaal gek van een vuurtje stoken. Er is bij iedere campingplek een metalen vat waarbij een paar stukken hout is gelegd. De Canadezen gaan gelijk de houtblokken in stukken hakken (ze hebben een bijl in de camper) en steken dat aan. Als het na een uurtje goed brand komt er een rooster tevoorschijn en wordt er gebarbecued.
Niet onze stijl, maar ’s lands wijs ’s lands eer.
Morgen gaan we Alberta verlaten, weer richting British Columbia. De planning is naar Valemount waar we een camping gaan zoeken met Wi-Fi.
De grote campings in dit park zoals Banff en Jasper (waar we hebben gestaan) zijn in handen van de overheid en deze hebben slechts de basis voorzieningen. Op deze camping zijn er meer dan 800 plaatsen en er zijn maar 2 doucheruimtes. Ook zeer weinig toiletten, zodat je als je moet poepen in de rij moet staan. Gelukkig hebben we een eigen wc en douche.
Morgen zoeken we een commerciële camping zodat we weer in contact komen met de buitenwereld.